Philipp Rüttgers – Twists of H.C. Andersen’s Untaped Fairy Tales

Philipp Rüttgers is de pianist-componist die in 2018 van het North Sea Jazz Festival de compositie opdracht kreeg. Daarvoor dook hij terug in zijn jeugd in het voormalige Oost Duitsland, toen hij de sprookjes van Hans Christiaan Andersen kreeg voorgelezen. Toen hij ze teruglas, ontdekte hij de diepere lagen in de sprookjes en stoelde daarop zijn composities. Bovendien heeft hij ook het geluid van Nina Hagen, de Punkers, Communes en de Tsjernobyl ramp in zijn composities verwerkt.
Hij schreef ze voor een onorthodox bezetting bestaande uit zang, piano, altviool, cello en slagwerk. Oene van Geel kan etherisch mooi en heel gemeen op zijn altviool spelen. Heidi Heidelberg kan met haar sopraan onnavolgbaar hoog en scherp klinken en ook intiem persoonlijk. De Cello van Jörg Brinkmann ken je eigenlijk alleen als passend mooi maar blijkt hier ook een agressieve rol te vervullen!.
De sprookjes die Rüttgers als uitgangspunt nam, zijn verhalen die gaan over het onoverbrugbare standsverschil en van de daaraan verbonden onvervulbare liefde. Daardoor is de muziek niet altijd even verkwikkend, maar wordt wel degelijk passend bij die thema’s uitgewerkt.

In ‘Sweethearts’ ontaardt de muziek na de inleiding in woest en weerspannig. In zijn solo pakt Jörg Brinkmann schitterend uit. Hij vertaalt de woede over de hindernis van het standsverschil met onverwachte felheid. En vervolgens komt die woede terug in de solo van de piano.
Het is boeiend om in ‘De keizer en de nachtegaal’ het verloop van het verhaal mee te maken. Je hoort hoe de nachtegaal van het hof wordt verbannen maar uiteindelijk de keizer weer tot leven wekt. De Altviool van Oene van Geel vervult hier in eerste instantie de hoofdrol.
In ‘The Mermaid’ klinkt de voorzichtige tederheid van de machteloosheid van onbeantwoorde liefde van de zeemeermin door in het samenspel van piano, altviool en cello. In She’s good for Nothing, wordt opnieuw met kracht het standsverschil tussen gelieven uitgewerkt. En opnieuw is de cello van Brinkmann het hoofdinstrument dat de kloof verklankt. In haar knetterend gezongen tekst vertelt Heidi Heidelberg de essentie van het sprookje van Andersen en het geheel ontaardt in een woede explosie. Zo wordt duidelijk dat deze 19e eeuwse handelswijze niet meer van deze tijd is. ‘Mirror of the Wicked’ is de feature voor de drummer.
Tenslotte geven de tekeningen in het tekstblad een sprookjesachtige sfeer weer, waar allerlei eigentijdse zaken vervreemdend in werken.

Philipp Rüttgers – Twists of H.C. Andersen’s Untaped Fairy Tales
Zennez

Philipp Rüttgers – Piano, Microphonic Soundbox
Heidi Heidelberg – zang, gitaar
Oene van Geel – Quintone (vijfsnarige altviool), zang
Jörg Brinkmann – Cello
Mark Schilders – drums, fx

 

Een reactie plaatsen