Nueva Manteca sloot het Hothouse Redbad seizoen 2018-2019 af

Ben van den Dungen soleert intens. Foto Willem De Rhoter

De historie van Nueva Manteca is al 36 jaar oud. In 1983 heeft Jan Laurens Hartong deze Cubaanse muziekband opgericht en er vele hoogtepunten mee beleefd. Mei 2016 overleed deze pianist, bandleider, arrangeur en leraar in de Latin music en vooral de Cubaanse tak daarvan. Ben van den Dungen heeft het stokje van hem overgenomen en begin 2018 kwam Nueva Manteca vernieuwd tevoorschijn. De band is toen meteen naar Colombia afgereisd voor een aantal concerten. Van de oude band is percussionist Nils Fischer en hijzelf op tenorsax overgebleven. De Venezolanen, trompettist Oscar Cordero en bassist Samuel Ruiz zijn erbij gekomen, de Cubaanse drummer Liber Torriente werd opgepikt en Marc Bischoff toetsenist en arrangeur par excellence, ingelijfd. Hij had al eerder stukken voor Nueva Manteca gearrangeerd en kon nu ook daadwerkelijk in de band worden opgenomen als vervanger van Jan Laurens Hartong. Met deze ploeg wordt de traditie van Jazz en Cubaanse muziek voortgezet.

Vrijdagavond 19 april waren ze te gast bij Hothouse Redbad in Leeuwarden voor het slotconcert van dit seizoen.
Ze hadden een setlist opgesteld met veel Oude bekende stukken van Nueva Manteca. Onder Andere ‘Bluesongo’ en ‘Descarga Manteca’. Daarnaast een paar stukken van Weather Report die ook al lekker lang op het repertoire van de band staan. Dat paste weer prima naast oude Standards als ‘Star Eyes’ en ‘Caravan’.

De band in vol ornaat. Foto Willem de Rhoter

De band speelde de stukken eigenlijk twee keer achter elkaar. Eerst toegankelijk als een Jazzband die ietsjes kaas van Latin had gegeten en vervolgens draaiden ze als een blad aan de boom om naar een volbloed Cubaanse benadering. Dat patroon hoorde je meerdere malen terug. Dat gaf wel aan hoe je Cubaans hoort te spelen. Bij ‘Tonight’ uit de musical ‘West Side Story’, toch al Puerto Ricaans getint, was dat goed te ontwaren. Tegelijkertijd leek het alsof de beide slagwerkers, Nils Fischer en Liber Torriente elkaar in dat stuk voortdurend de loef wilden afsteken door tijdens unisono stukjes net even een slagje meer of anders te maken dan de ander. Wel keurig om en om, anders werd het een knoeiboel. Daar hadden ze met zijn tweetjes machtig veel plezier in.

Trompettist Oscar Cordero bespeelt een guiro om in het ritme mee te spelen. Foto Willem De Rhoter

Van Dizzy Gillespie speelden ze ‘Lorraine’. Dat was door Dizzy opgedragen aan zijn vrouw Lorraine. Ben van den Dungen gaf aan dat de band  het in het ritme van de Danzon speelden. “Een Cubaanse Groove.” Mompelde hij er verklarend achteraan. De componist van het stuk zou dat vast gewaardeerd hebben, want hij was een van de eersten die met de legendarische conga speler Chano Pozo, de Cubanen de Jazz in haalde. De beide Venezolanen Cordero en Ruiz weefden Spaanse teksten door het spel, afgewisseld door de fervent blazende Van den Dungen.

Bij ‘Fly with the Wind’ van McCoy Tyner, speelde pianist Marc Bischof een prachtige en gecultiveerde introductie van de hand van Jan Laurens Hartong. Verderop in het stuk speelde Bischoff geheel in de stijl van McCoy Tyner zelf, een sterke pianosolo met een stevige aanslag en weldoordacht. Van den Dungen liet hier horen dat hij nog steeds een saxofonist is waar je goed rekening mee dient te houden. Dat geldt ook voor deze incarnatie van Nueva Manteca.

Nueva Manteca bij Hothouse Redbad in de Harmonie te Leeuwarden.
19 april 2019

Oscar Cordero – trompet
Ben van den Dungen – tenorsax
Marc Bischoff – piano
Samuel Ruiz – bas
Nils Fischer – percussie
Liber Torriente – drums

Plaats een reactie