Antonio Sanchez & Migration – Lines in the Sand

Antonio Sanchez komt er rond voor uit dat hij vijfentwintig jaar geleden  zonder problemen van Mexico naar de V.S.  kon verhuizen, om in Boston zijn ideaal uit te werken: muziek maken. Hij schaamt zich er ook niet voor om de hulp van zijn moeder te vermelden bij het begin van die lange tocht naar erkenning. In 2016 werd hij officieel Amerikaans ingezetene en mocht hij stemmen. Dat uitgerekend Donald Trump president werd was een grote teleurstelling. Gezien de politieke en diplomatieke ontwikkelingen tussen de Verenigde Staten en Mexico en vooral het verschrikkelijke gedoe rond de muur tussen die twee staten, is het niet raar dat de muziek op zijn nieuwste cd in het teken staat van die ruzie. Vooral omdat hij zich bevoorrecht en min of meer schuldig voelt dat mensen die nu niet het geluk hebben om naar de V.S. kunnen emigreren.

Het is echt muziek van Antonio Sanchez. Alle andere geluiden zijn gedrapeerd rond zijn slagwerk. Ze versterken zijn patronen en hij is de solist waar alles om draait. Sanchez zelf houdt met zijn intensieve slagwerk de spanningsboog strak gespannen.
Het zit in zijn karakter, want je hoort dat ook op zijn eerdere cd’s, maar misschien komt het ook door het thema: het is beukende muziek die hij op de plaat heeft gezet. Daarmee onderstreept hij dat hij meer dan begaan is met het thema van deze muziek.

Er staan twee suites op: ‘Travesia’ (ik denk in de zin van: oversteken) en ‘Lives in the Sand’. Daarnaast enkele stukken met titels die betrekking hebben op de tocht naar de V.S. Sanchez brengt met zijn slagwerk in alle stukken een lange meanderende lijn van klanken, die als de golven in de branding voortdurend over elkaar heen rollen. Als de Cello van Elad Kabillo in ‘Travesia’ electronisch wordt bewerkt, lijkt het alsof er een imposante cellosectie voorbijraast. Dat vormt dan een mooi tegenwicht met het slagwerk. Ver in de suite ‘Lines in the Sand’ heeft Thana Alexa met haar woordloze zang hetzelfde effect.
Dwingende muziek met een actuele politieke boodschap die gehoord moet worden.

Antonio Sanchez – drums, stem en aanvullende toetsen
John Escreet – piano, Fender Rhodes en Prophet Synthesizer
Matt Brewer – contrabas en elektrische bas
Thana Alexa – zang en effecten
Chase Baird – tenoresax en Ewi
Nathan Schram – altviool in Travisia deel II
Elad Kabilio – Cello in Travisia deel II en Long Road

Opgenomen: mei 2018 in Berklee NYC
Gepresenteerd op 16 november 2018
Verkrijgbaar bij  Cam Jazz

Een reactie plaatsen